Virallisten turvasäädösten tehtävänä on poistaa tulkinnanvaraisuus

Ruotsissa on noussut keskustelu sähköautojen kotilatausasemien turvallisuudesta, kun Ruotsin viranomainen asetti yhden valmistajan latausaseman myyntikieltoon. Myös Suomessa on jouduttu poistamaan toisen valmistajan latausasema markkinoilta joitakin kuukausia aiemmin. Yleisesti ihmiset voivat kuitenkin luottaa kotilatausasemien turvallisuuteen.

Suomen Turvallisuus- ja kemikaalivirastoa Tukesia vastaava ruotsalainen Elsäkerhetsverket on selvittänyt sähköautojen kotilatausasemien turvallisuutta vuonna 2022. Markkinoille tulevia laitteita ei tutkita etukäteen, vaan kyse on niin sanotusta pistotarkastuksesta. Selvityksen lopputuloksena Ruotsin viranomaisen on asettanut yhden kuudesta tutkittavana olleesta latausasemasta turvallisuussyistä myyntikieltoon.

Viranomaisen mukaan myyntikieltoon asetetusta laitteesta puuttui standardin mukainen vikavirtasuojaus. Pahimmassa tapauksessa tällainen voi aiheuttaa oikosulun tai tulipalon.

Vaikka nyt latausasematuotteita on asetettu myyntikieltoon, standardien mukaisiin latausasemiin käyttäjät voivat luottaa.

Esimerkiksi kotimaisen Innohomen latausasemat on suunniteltu alusta asti paitsi käyttömukavuus myös turvallisuus edellä.

– Meillä kotien turvallisuus on koko olemassaolon ytimessä. Meidän taustamme on paloturvallisuudessa ja erityisesti sähköpaloja ennaltaehkäisevissä tuotteissa, ja myös latausasemien kanssa olemme jatkaneet turvallisuuslinjalla, sanoo Innohomen toimitusjohtaja Juha Mört.

Innohome Charlie on kotimainen sähköautojen kotilatausasema ja avainlipputuote. Se tuli myyntiin vuonna 2020.

– Meidän mielestämme turvallisuusasioissa ei ole tilaa vahingoille tai tulkinnanvaraisuuksille. Siksi kaikki meidän tuoteryhmämme ovat myös riippumattoman kolmannen osapuolen testaamia, Mört toteaa.

Innohomella on vahva luotto tuotteidensa laatuun, mistä kertoo myös yrityksen asiakkailleen antama kattava STUL-takuu.

Lisätietoja:
Innohome Oy
Juha Mört, toimitusjohtaja
juha.mort(at)innohome.com

Innohome Oy on vuonna 2005 perustettu kodin turvallisuusratkaisuihin ja sähköautojen kotilataukseen erikoistunut teknologiayritys. Innohome Oy:n tuotteita ovat sähköautojen kotilataukseen suunniteltu latausasema Innohome Charlie sekä huoneistopaloja ennalta ehkäisevät Innohome Liesivahti ja Innohome SSA. Yrityksen kotipaikka on Espoo. www.innohome.fi